Anderen over mij

Anouk de Jager. Moeder van drie zoons, eigenaresse van een bakfiets, een woonboerderij en echtgenote van Jelle. Dat weet ik allemaal wel van haar maar zo ken ik Anouk de Jager niet. Hoe dan wel? Anouk, (de Jager laat ik verder maar even achterwege in dit schrijfsel) is sinds 2014 mijn collega.

Ik kwam als docent Nederlands in het team waarin Anouk als docent drama werkzaam was. Vanaf het begin werd ik gegrepen door haar levenslust, enthousiasme en haar positieve contacten met collega’s maar vooral met leerlingen. Onder haar bevlogenheid werden er meerdere projecten uitgezet waarin zij het hele team wist te bewegen tot acties die voorheen voor onmogelijk werden gehouden. Zo herinner ik mij het project vluchtelingen. Wat begon als een simpel idee, groeide uit tot een uitwisselingsprogramma met een school in Alkmaar. Even toegelicht…. Binnen de school in Alkmaar was een klas gehuisvest met daarin leerlingen die vanuit hun eigen land gevlucht waren en in Nederland een nieuw bestaan probeerden op te bouwen. Leerlingen met ouders, leerlingen zonder ouders, de één wel nog met familieleden, de ander helemaal alleen. Beide scholen organiseerden onder begeleiding van Anouk een dag voor elkaar. Samen met de leerlingen van de sportklas schreef Anouk een toneelstuk waarbij beide culturen met elkaar verweven werden. Het optreden, het nagesprek en het daarbij behorende galadiner lieten een indrukwekkende herinnering achter. Ook legt Anouk bezoeken bij collega’s af. Ze observeert de les en weet deze onder aandacht te brengen met een mooi artikel over de desbetreffende collega. Het artikel verschijnt op onze site en hangt in de personeelskamer. Ook ik ben vorig jaar vereerd met een klassenbezoek en een mooi artikel waar ik vet van onder de indruk was. 

Daarnaast is Anouk ‘onderdeel’ van d’Ampte Academie. Ook hier heeft zij een frisse wind doorheen geblazen. Kortom. Een collega die bruist van energie, creatief denkt en die dit ook werkelijk kan overbrengen naar leerlingen en collega’s. Een collega met wie ik nog heel lang hoop samen te werken.

Marleen Kroezen.

Dik van der Knaap.

Mag ik u voorstellen en van harte aanbevelen: Anouk de Jager. Zo’n vijftien jaar geleden kwam Anouk werken op onze school. Ze kwam als docent drama ons team versterken. Sindsdien heeft ze altijd deel uitgemaakt van het team waarin ik de rol van teamcoach (voorheen kernteamleider) vervul. 

Anouk heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot de belangrijkste drager van ons team en van de vaksectie Drama. Als teamgenoot een immer positief kritische collega. Is in staat de juiste vragen te stellen, waardoor de balans van het team in evenwicht blijft. Daarnaast wordt Anouk door haar collega’s gezien als voorbeeld. Collega’s komen graag bij haar een kijkje nemen in de klas, omdat ze van haar willen leren. Niet alleen omdat ze een uitstekend docent is, maar ook omdat het bij haar altijd veilig is. Logisch dat zij sinds drie jaar trainer is van onze dampte academie. Als docent Drama wordt Anouk door vakgenoten gewaardeerd om haar kennis en professionaliteit. Zelf kan ik hier inhoudelijk, als teamcoach en gymnastiekdocent, onvoldoende over oordelen. Wat ik wel ervaar is de enorme energie die ik voel als ik bij haar het lokaal binnen kom. Er wordt door de leerlingen volop gespeeld, geluisterd en gelachen. Haar coach leerlingen bestempel ik maar al te vaak als “grote mazzelkonten”. Daarnaast wordt de school elk jaar weer “getrakteerd” door een van haar creatieve ingevingen; Optredens van de leerlingen binnen en buiten de school, veelal gekoppeld aan een actueel maatschappelijk thema. Ideeën worden door Anouk omgezet in daden, waarin de leerlingen centraal staan en altijd weer met trots terugkijken op hun prestatie.

Als collega een prachtmens. Treedt als zangeres, tekstschrijver en performer op bij gelegenheden met het personeel en bij de diploma uitreiking van de geslaagden. Houdt van gezelligheid. 

Waar Anouk is schijnt de zon. Anouk is lachen, doorzetten, lef, witte wijn, inspirerende gesprekken, warmte, gekkigheid, uitdagingen, zelfreflectie, openheid.

Anouk geeft ontzettend veel. Hier profiteren wij, leerlingen en personeel, dagelijks van. Maar ik ken Anouk ook als iemand die leergierig is, die zichzelf steeds weer wil ontwikkelen. Toen ze mij vertelde dat ze dolgraag een Master opleiding wilde gaan volgen, voelde dit voor mij als een vanzelfsprekendheid. Een vanzelfsprekendheid die mij nu alweer nieuwsgierig maakt.

Dik van der Knaap, Collega en Teamcoach 

Myrte van Grieken

Drama docent & vakgroephoofd

In de 11 jaar waarin Anouk nu al werkzaam is op de vmbo-locatie van Tabor college locatie d’Ampte waar ze zich als collega en dramadocente vooral als een passievolle en betrokken mens verbindt met haar leerlingen. Anouk gaat uitdagingen en ‘moeilijke, drukke, energieke, rebelse leerlingen’ niet uit de weg, ze zoekt en vindt een weg om met ze te kunnen werken. Ik geniet van haar inzichten en ‘out of the box mentaliteit’ bij mogelijke vastlopers, op zowel leerlingniveau als onderwijsniveau. Met Anouk erbij is er altijd wél een manier. 

Binnen de dramasectie heeft ze geholpen het vak drama als examenvak te implementeren binnen het VMBO, hierdoor is het een examenvak voor de Mavo-route én bestaat de route Media & Theater voor de leerlingen van de Basis- & Kaderroute. Jaarlijks voorstellingen maken is de basis, ze verlangt als vakgroephoofd ook niets minder van haar mede dramadocenten en de leerlingen die we lesgeven, ze verlangt theatraal ook dat wij op niveau functioneren. Hierdoor blijven we als vakgroep ontwikkelen en uitgedaagd om het vak drama bezield te geven. Praktijksuccessen theoretisch kunnen onderbouwen heeft haar uitgedaagd om de extra stap in haar ontwikkeling te maken als interne trainer van de ‘D Ampte Academie.

Trainer 

Als trainer binnen de Academie maakt ze weer het verschil door collega’s te willen raken door aandacht te besteden aan, sfeer maken, passie voor de doelgroep, succesvol pedagogisch handelen (vanuit theatervaardigheden), afstemmen op de ander, signaleren door gebruik van alle zintuigen en bovenal: PLEZIER maken!! De kracht van positiviteit en lachen werkt verbindend, en geen training wordt gegeven zonder opdrachten uit haar dramapraktijk. Geen suffe energizers uit een boekje maar opzwepende, rake opdrachten waarbij collega’s zichzelf en elkaar nog al eens verrassen als ze ver uit hun comfortzone belanden… daar hebben ze nog wat te leren weet Anouk, en met haar aanstekelijke lach en herkenbare humor brengt ze iedereen weer veilig terug vol vertrouwen hun dagelijkse lespraktijk weer in.

Toekomsgericht & innovatief

Naast docent, vakgroephoofd en nu ook interne trainer ben ik persoonlijk buiten de schoolmuren met Anouk ook actief op zoek gegaan naar manieren om de tekorten/problemen van het onderwijs op te lossen. We hebben onder andere op conferenties van de Amsterdamse Klas 2 maal workshops mogen verzorgen waarbij we theater als verbindend middel hebben geprobeerd aan te bieden. We hebben zelf trainingen ontworpen en gegeven op het gebied van pedagogische vaardigheden en leren afstemmen op de ander. Anouk wil graag van betekenis zijn voor diegene die willen leren. Als een trainingsacteur en ervaringsdeskundige laat ze de ander met liefde zien én zelf ervaren met welke talent en welke kracht iemand voor de klas effectiever kan zijn in de klas.

Yeppes, een digitaal pedagogisch volgsysteem heeft ze inhoudelijk ook meegedacht in de fase waarin de praktische toepasbaarheid werd getest. Ze voelde de noodzaak van een instrument als deze in het onderwijs en heeft hierin een belangrijke bijdrage kunnen leveren op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Anouk heeft haar basis in het onderwijs ruimschoots gelegd, haar meerwaarde als theatrale woordkunstenaar en sfeermaker bewezen en zelfs als trainer nu dienstbaar gemaakt op hoger niveau in de school. Haar verlangen om theorie aan de praktijk te verbinden in combinatie met de ontwikkelmogelijkheid om een onderzoek te mogen doen voor haar Master komt op een goed moment. Corona woedt nog door Nederland, straks is er een nieuwe normaal die vraagt om een nieuwe aanpak waarbij haar inzichten en uitkomsten naast haar vaardigheden om ze te kunnen overbrengen en aanleren, hard nodig zijn.

Collega, dramadocente, Academielid Taborcollege locatie d’Ampte

Oprichter De LeerZaak & Yeppez

Myrte van Grieken

Claudia Blokdijk

Mijn naam is Claudia Blokdijk en ik ben werkzaam als docent op het Tabor college d’Ampte in Hoorn. Ik geef diverse vakken waaronder in de onderbouw het vak drama en ben een directe collega van Anouk. Anouk geeft aan verschillende groepen, van verschillende niveaus en verschillende leeftijden les. Anouk is tijdens haar lessen altijd op zoek naar verbinding. Dit doet zij door oprecht interesse te tonen in haar leerlingen en hun leefwereld. Van uit dat standpunt maakt zij verbinding met de actualiteit, podiumkunsten en verschillende doelgroepen. 

Anouk verzorgt jaarlijks meerdere projecten voor verschillende doelgroepen binnen en buiten onze school. Zij doet dit met zeer veel passie voor de leerling en haar vak. De projecten die Anouk bedenkt hebben vaak een maatschappelijk doel of thema. Hierdoor laat zij niet alleen de leerlingen maar ook haar collega’s en publiek bewust nadenken over deze thema’s. Voor de uitvoering van deze projecten laat Anouk zich niet beperken tot het klaslokaal maar is altijd opzoek naar een uitdaging. Dit kan zijn in de locatie, de doelgroep, het thema of de vorm. 

De afgelopen jaren heeft Anouk meerdere projecten gedaan met verschillende groepen. In deze projecten heeft zij verschillende thema’s aan bod laten komen. Zo heeft zij met een groep sportleerlingen een project gedaan met vluchtelingen. De verhalen van de vluchtelingen waren de basis voor de theatervoorstelling, welke opgevoerd is voor publiek in ons theater. Ook heeft zij een project gedaan waarbij leerlingen in gesprek zijn gegaan met de bewoners in het bejaardenhuis. Deze verhalen heeft zijn omgezet in korte theaterproducties die voor de bewoners op locatie zijn gespeeld. 

Ik bewonder Anouk zeer als collega en als theatermaker. Het lukt haar om verschillende groepen, in wat lijkt onmogelijke combinaties, samen te laten werken en inzicht te laten krijgen in elkaars wereld. Daarbij heeft zij altijd respect voor grenzen en onmogelijkheden maar is absoluut niet bang om de confrontatie op te zoeken. Anouk weet andere om haar heen enthousiast te maken en haar visie goed en duidelijk over te brengen. Daarin weet zij ook de directie te overtuigen van haar projecten waardoor zij de benodigde faciliteiten toegekend krijgt. Door deze verschillende projecten zorgt Anouk ook voor verbinding tussen verschillende vakgroepen, collega’s en leerlingen wat verrassende combinaties en bijzondere projecten tot gevolg heeft. 

Met vriendelijke groeten;

Claudia Blokdijk

Docent drama / podium / mode en beeldende vorming

%d bloggers liken dit: